Camilla Pihl

Camilla Pihl

Beskrivelse

Ny nettbutikk for Camilla Pihl

Område

    Verktøy

    • Centra ecommerce

    • Storyblok

    • Frend Storefront

    • Frend Factory

    • React, Next.js

    • Adyen Payments

    • Vercel

    • Azure

    • Rule

    • MailChimp

    • Dynamics NAV

    • Ingrid

    Resultat

    • 134% økning i salg kun 4 måneder etter lansering

    • En perfekt balanse mellom merkevarebygging og salg

    • En topp moderne, fremtidsrettet og skalerbar nettbutikk

    • Effektiv administrering av produkter og innhold

    Sterk vekst og internasjonalisering krevde nytt design, CMS og frontend

    Første prosjekt: en nettbutikk som funket i Norge, med mulighet for internasjonal skalering

    Da vi designet og lanserte den første nettbutikken til Camilla Pihl Wear i 2020, omsatte de for noen millioner i nettbutikken sin, og hadde en del tanker om hvordan ting kom til å utvikle seg. Målet var å skape en sterk merkevare og å vokse kraftig i Norge.

    I 2020 var budsjettene litt begrenset, men Camilla Pihl ønsket ikke å måtte bytte plattform igjen om to år på grunn av endrede behov. Vi valgte derfor Centra som netthandelsplattform og WordPress som CMS.

    CMS står for Content Management System, og er et publiseringssystem som lar deg opprette og redigere innhold på nettsider, intranett og nettbutikker. Centra kan man se på som en kraftig motor som håndterer produktinformasjonen, ordrene, kontaktene, rabattkodene og all annen informasjon du trenger for å drive en nettbutikk.

    Vi bygget en god nettbutikk alle var fornøyde med på en kostnadseffektiv måte. Nettbutikken leverte varene med tanke på salg, merkevareopplevelse og ambisjonsnivået de hadde den gangen.

    Helt konkret økte salget med hele 134% kun 4 måneder etter lansering av den første nettbutikken.

    ‘ Samarbeidet med Frend har vært ryddig, lærerikt og inspirerende. De har kommet med gode råd og løsninger gjennom hele prosessen og resultatet er en nettbutikk vi er utrolig fornøyd med og stolte av. ’

    Therese Bleken Merling, Brand Director i Camilla Pihl

    Stor suksess og økte ambisjoner skapte nye behov og krav  

    Lite visste verken Frend eller Camilla Pihl at en vanvittig vekst og suksess lå foran dem: Camilla Pihl er blitt et av de raskest voksende norske klesmerkene: – Helt surrealistisk

    Med den store veksten dukket det opp utfordringer knyttet til: 

    • Ytelse 

    • Designfrihet og fleksibilitet 

    • Redaksjonelle muligheter og effektivitet

    • Effektiv internasjonal skalering

    • Multivaluta, multispråk, leverings- og betalingsalternativer 

    • Internasjonal lokalisering 

    Disse utfordringene kom først og fremst som en konsekvens av valget vi tok på CMS i det første prosjektet: WordPress. 

    I tillegg til de mer funksjonelle kravene og behovene ønsket teamet i Camilla Pihl å utforske hvilke grep man kunne gjøre på design for å bygge en sterkere merkevare og skape et helt nytt innholdsunivers. Vi satt de i kontakt med tre designbyråer vi jobber tett med og valget falt på Bleed.

    ‘ Det er et stort kompliment for oss at Camilla Pihl velger å fortsette med oss som leverandør selv når behovene deres endrer seg og de trenger å bytte ut teknologi. De fleste bytter jo da også ut leverandøren. ’

    Henrik Ruud, Strategisk Leder i Frend

    Fra WordPress til Storyblok og Frend Front

    I det første prosjektet valgte vi WordPress som CMS og frontend da det var det beste valget med tanke på behov, kostnader med mer. Siden den gang har både Camilla Pihl og de teknologiske mulighetene endret seg. Vi anbefalte derfor å bytte ut CMSet og frontenden for å legge til rette for Camilla Pihl sine nye mål, ambisjoner og ikke minst krav. 

    Litt forenklet kan man si følgende om den tekniske løsningen:

    • Frend Factory fungerer som en synkroniseringstjeneste mellom de forskjellige systemene og verktøyene

    • Centra som eCommerce-motor

    • Storyblok som CMS (Content Management System)

    • En helt ny frontend bygget på React og Next.js. Frend Front-rammeverket vårt er brukt som utgangspunkt for hele frontenden. 

    • I tillegg har vi integrert med en rekke andre forretningsapplikasjoner

    eCommerce platform

    Centra

    Frontend technology

    Frend Storefront, Next, React.js

    CMS

    StoryBlok

    Payment solution

    Adyen Payments

    Shipping method

    Ingrid

    Search and discovery

    Centra

    CRM and marketing automation

    Rule

    Transactional email 

    Rule

    “Med Frend Front får du en robust, avansert og topp moderne nettbutikk, raskere og til 1/3 av kostnaden til et normalt prosjekt”

    - Alex Kylen, Tech Lead hos Frend

    Hva er egentlig Frend Front?
    • Vår egen “akselerator” for rask implementering av moderne og robuste nettbutikker.

    • Deler samme løsning med andre kunder, som muliggjør gjenbruk av kode og erfaring.

    • Ut av boksen funksjonalitet for merkevarer.

    • Innebygd støtte for SEO, lokalisering, måling og analyse (GTM).

    • Består av Storefront og Factory.

      Frend Front gir mer kostnadseffektive prosjekter med ferdige grunnkomponenter for standard nettbutikkfunksjoner. Dette resulterer i raskere, mer robuste og stabile løsninger, bygget på veltestet teknologi. Gjenbruk er en sentral verdi, samtidig som du beholder full fleksibilitet til å skape en unik løsning og merkevare for ditt behov.

    Et tett og godt samarbeid, selv etter lansering

    En suksessfaktor i samarbeidet med Camilla Pihl har vært måten vi har samarbeidet på. Vi har hyppige statusmøter, workshops og direkte dialog mellom rådgivere, utviklere og eCommerce-teamet til Holzweiler. I tillegg bruker vi systemer som gjør det mulig for alle parter å ha oversikt over hva som skal gjøres, når og om ting er gjort eller ikke.  

    Alt dette, og mer, fører til et bunnsolid samarbeid og gode resultater. 

    Resultater
    • Helt nye muligheter for effektiv internasjonal skalering 

    • En perfekt balanse mellom merkevarebygging og salg

    • Effektiv administrering av produkter og innhold

    Vi gleder oss til fortsettelsen!

    Helt siden 2020 har vi hatt et veldig godt samarbeid med gjengen i Camilla Pihl. Vi er stolte av det vi har skapt sammen og gleder oss til den videre suksessen! 

    Event: Internasjonal eCommerce for norske merkevarer

    18. april gjentar vi fjorårets event-suksess. Bli med på en ettermiddag fylt med foredrag, læring, mingling og afterwork sammen med andre merkevarer.

    Meld din interesse

    La oss ta en prat!

    Henrik Ruud

    Strategisk leder

    920 88 450

    henrik@frend.no