byTiMo utfordret oss med oppgaven om å skape en ny nettbutikk som ikke bare åpnet dørene for enkel handel internasjonalt, men også elegant fremhevet det feminine universet til klesmerket.
106% økning i salg i utlandet med ny digital flaggskipsbutikk
106% økning i salg i utlandet med ny digital flaggskipsbutikk
Verktøy
Centra ecommerce
Storyblok
Frend Storefront
Frend Factory
React, Next.js
Adyen Payments
Vercel
Azure
Resultat
106% økning i salg i utlandet kun 6 måneder etter lansering
En topp moderne, fremtidsrettet og skalerbar nettbutikk
En perfekt balanse mellom merkevarebygging og salg
Effektiv administrering av produkter og innhold
Vi digger å jobbe med kunder med høye ambisjoner, og vi er stolte av å se at resultatene, bare seks måneder senere, taler for seg selv. De kaller seg selv en ekstremt detaljorientert kunde - vi kaller dem kunden med den flotteste nettbutikken.
byTiMo hadde en tydelig visjon om at nettbutikken skulle ha en eksepsjonell estetisk kvalitet, og en sømløs og visuelt imponerende brukeropplevelse. For å oppnå dette målet, måtte teknologi, design og innhold jobbe tett sammen.
‘ Vi har fått den fineste nettbutikken som speiler brandet vårt 100% ’
Elisa Mollatt, Kommersiell leder i byTiMo
Fra en anonym digital tilstedeværelse til lekkert digitalt univers
Det primære målet har vært å løfte merkevaren fra en anonym digital tilstedeværelse til en selvsikker og tydelig digital tilstedeværelse. I tillegg til å forbedre og forenkle hele kjøpsprosessen, har en viktig del av prosjektet vært å skape det lekne byTiMo-universet, preget av moderne romantikk, som inviterer alle kunder til den kreative atmosfæren bak byTiMo. Sammen med byTiMo og Bielke&Yang har vi designet en lekker nettbutikk som balanserer merkevarebygging og det kommersielle på en svært god måte.
Høye ambisjoner krever fremtidsrettet teknologi
byTiMo ble grunnlagt i 2004 med et mål om å tilby klær av høy kvalitet til forsvarlige priser, uten å gå bekostning av mennesker eller planeten vår. Nå kan du finne merkevaren i deres Concept Store på Majorstua og i mer enn 200 butikker verden over.
Internasjonalisering har stått på agendaen fra dag én og ligger til grunn for hele prosjektet som ble ferdigstilt for litt mer enn seks måneder siden.
byTiMo ønsket full fleksibilitet, slik at de kunne håndtere flere språk, valutaer, markeder og integrasjoner. Ikke minst ville de ha full frihet til å være kreative. Valget falt derfor på Centra, en headless eCommerce-motor som imøtekommer deres spesifikke behov og gjør det enkelt for dem å skalere opp. Centra er skreddersydd for motebransjen og er allerede benyttet av flere merkevarer i samme kategori som byTiMo.
– Det var viktig for oss å forstå byTiMo sin visjon og tilpasse prosessen deretter. De er en fremoverlent gjeng, og derfor valgte vi også en fremoverlent teknologirigg for dem, sier Dennis Nilsson, prosjektleder og rådgiver i Frend.
‘ Vi vil kunne bevege oss raskt og være live på kort varsel. Vår internasjonale satsing skal være på våre egne betingelser, ikke diktert og begrenset av teknologien. ’
Poneh Sylvia Eike Nematinia, Head of Digital i byTiMo
Litt forenklet kan man si følgende om den tekniske løsningen:
Frend Factory fungerer som en synkroniseringstjeneste mellom de forskjellige systemene og verktøyene
Centra eCommerce som eCommerce-motor
Storyblok som CMS (Content Management System)
Frend Front-rammeverket er brukt som utgangspunkt for hele frontenden
En helt ny frontend bygget på React og Next.js
I tillegg har vi integrert med en rekke andre forretningsapplikasjoner
Premium kundeopplevelse, også online
byTiMo sin nye nettbutikk har blitt en leken plattform som tilbyr en unik online kundeopplevelse. Den inviterer kundene til å utforske produkter og produkttyper de kanskje ikke hadde planlagt å oppdage.
– En stor utfordring har vært å få besøkende til å føle seg trygge ved kjøpet og evnen til å fomidle det taktile. Kunden ønsker å se hvordan materialet kan føles eller hvordan fallet på stoffet er, sier Tobias Heselius, Digital designer i Bielke&Yang.
Dennis Nilsson, rådgiver og prosjektleder i Frend, forklarer:
Det er kun video som viser dette godt nok, og kun moderne teknologi tåler mengden videoinnhold byTiMo bruker i nettbutikken, uten at siden blir treg. Treg kan nemlig siden ikke bli. Kunder som handler hos en kvalitetsmerkevare, forventer en handleopplevelse av høy kvalitet.
‘ Frend og Bielke&Yang forstår oss som merkevare, er proaktive og forteller oss når vi kunne løst noe på en bedre måte. Vi har kontinuerlig dialog og jeg får alltid svar når jeg trenger det. ’
Poneh Sylvia Eike Nematinia, Head of Digital i byTiMo
Global suksess basert godt samarbeid
Etter at den nye nettsiden ble lansert, har antall ordrer til utlandet økt med 106% på bare seks måneder. Spesielt ser man stor vekst i viktige markeder som Sverige, USA og Storbritannia. Takket være teknologien kan byTiMo effektivt ta imot ordre fra alle land og enkelt tilpasse seg lokale prislister og utvalg.
byTiMo har virkelig klart å bevise at de hadde en solid forretningsplan. Det handler om å satse, utfordre seg selv og tørre å skille seg ut. Det gjør byTiMo.
Og med gjensidig forståelse har vi etablert et godt samarbeid med høye ambisjoner.
– Det har vært et godt samarbeid der vi raskt har åpnet opp for tanker, løsninger og ideer fra både oss, Frend og byTiMo. Nøkkelen har vært å raskt forstå teamets kapasitet og deretter etablere en prosess tilpasset prosjektet, sier Tobias Heselius, Digital designer i Bielke&Yang.
Vi gleder oss til fortsettelsen!
Resultater
- ▪
106% økning i salg i utlandet kun 6 måneder etter lansering
- ▪
En topp moderne, fremtidsrettet og skalerbar nettbutikk
- ▪
En perfekt balanse mellom merkevarebygging og salg
- ▪
Effektiv administrering av produkter og innhold