Prosjektstyring og oppgavehåndtering i Teams

Veronica Solbak

Publisert:

Teams er et av Microsoft 365 sine samhandlingsverktøy, og kan brukes til alt fra chatting og videomøter til samskriving og fildeling.

Det mange ikke vet, er at Teams også kan brukes til enkel prosjekt- og oppgavehåndtering. Teams er nemlig tett integrert med M365-verktøyene Planner og Projects, og kan også integreres med andre prosjekt- og arbeidsstyringsverktøy som Trello og Asana.

Den største fordelen med Planner er at du får samlet alt i Teams, og slipper å bytte mellom applikasjoner.

Prosjektstyring i Teams med Planner

Planner er et enkelt prosjektstyringsverktøy for oppgavehåndtering og samarbeid. Med Planner kan du blant annet:

  • Opprette oppgaver og underoppgaver

  • Angi start og forfallsdato

  • Tilordne oppgaver

  • Angi hastegrad og fremdrift

  • Se statistikk og status på oppgaver

  • Diskutere og legge ved relevant informasjon, vedlegg og notater til spesifikke oppgaver

    Planner er inkludert i Microsoft 365 og er et kostnadseffektivt alternativ for bedrifter med Teams og Microsoft 365.

Sånn legger du til Planner i Teams

Du kan velge mellom å legge til Planner i en kanal eller som en snarvei i sidepanelet i Teams.

Hvis du legger til Planner i sidepanelet får du en samlet oversikt over oppgaver på tvers av planer, kanaler og Outlook. Dette anbefales.

1) Gå inn i en kanal, trykk på + tegnet
2) Velg Planner og skriv inn navnet på planen/prosjektet
3) Herfra kan du legge til oppgaver, delegere og sette forfallsdato

Planner i praksis

I videoen under viser Henrik hvordan Planner fungerer i praksis.
Hvis du har lest dette blogginnlegget anbefaler vi deg å spole frem til 03:13.

Lær mer om prosjektstyring i Teams

I samarbeid med Holte Academy tilbyr vi kurs og opplæring i prosjekstyring i Teams.

Les mer her

La oss ta en prat!

Henrik Ruud

Strategisk leder

920 88 450

henrik@frend.no