Det mange ikke vet, er at Teams også kan brukes til enkel prosjekt- og oppgavehåndtering. Teams er nemlig tett integrert med M365-verktøyene Planner og Projects, og kan også integreres med andre prosjekt- og arbeidsstyringsverktøy som Trello og Asana.
Prosjektstyring og oppgavehåndtering i Teams
Teams er et av Microsoft 365 sine samhandlingsverktøy, og kan brukes til alt fra chatting og videomøter til samskriving og fildeling.
Den største fordelen med Planner er at du får samlet alt i Teams, og slipper å bytte mellom applikasjoner.
Prosjektstyring i Teams med Planner
Planner er et enkelt prosjektstyringsverktøy for oppgavehåndtering og samarbeid. Med Planner kan du blant annet:
Opprette oppgaver og underoppgaver
Angi start og forfallsdato
Tilordne oppgaver
Angi hastegrad og fremdrift
Se statistikk og status på oppgaver
Diskutere og legge ved relevant informasjon, vedlegg og notater til spesifikke oppgaver
Planner er inkludert i Microsoft 365 og er et kostnadseffektivt alternativ for bedrifter med Teams og Microsoft 365.
Sånn legger du til Planner i Teams
Du kan velge mellom å legge til Planner i en kanal eller som en snarvei i sidepanelet i Teams.
Hvis du legger til Planner i sidepanelet får du en samlet oversikt over oppgaver på tvers av planer, kanaler og Outlook. Dette anbefales.
1) Gå inn i en kanal, trykk på + tegnet
2) Velg Planner og skriv inn navnet på planen/prosjektet
3) Herfra kan du legge til oppgaver, delegere og sette forfallsdato
Planner i praksis
I videoen under viser Henrik hvordan Planner fungerer i praksis.
Hvis du har lest dette blogginnlegget anbefaler vi deg å spole frem til 03:13.
Lær mer om prosjektstyring i Teams
I samarbeid med Holte Academy tilbyr vi kurs og opplæring i prosjekstyring i Teams.