Kundene ønsker å kjenne, se og prøve produktene før de klikker det hjem via nettbutikken din. Men er den digitale eller den fysiske butikken viktigst for kundene dine? Vi utforsker dette temaet sammen med designpartneren vår Bielke&Yang.
Derfor bør du tenke på nettbutikken din som en fysisk butikk
Det har aldri vært viktigere for merkevarer å være godt representert – både fysisk og digitalt.
– Folk forventer at merkevaren er helhetlig på tvers av flater. Opplevelsen skal være den samme uansett om du handler fysisk eller digitalt. Men mange merkevarer er nok likevel mer vant med å investere i fysiske butikker enn nettbutikker. Det sier Aksel Overskott, prosjektleder i designbyrået Bielke&Yang.
Dette mønsteret har ført til at merkevarer åpner flotte, fysiske butikker, gjerne designet av kjente arkitektkontor som for eksempel Snøhetta. Men hva skjer når kunden besøker nettbutikken din og merkevareopplevelsen er en helt annen enn i din fysiske butikk? Trenger du da i det hele tatt en fysisk butikk?
Løft designet – skap en sterk merkevare
Det siste året har Frend hatt en økning i antall merkevarer som kommer til oss med teknologiske begrensninger som forhindrer nettbutikken deres fra å vokse. De har et ønske om å oppgradere teknologien, men da råder vi dem til også å gi designet et løft. Vi opplever ofte at verdien av design er underkommunisert, og at merkevarene ikke forstår at de trenger hjelp til å skape en rik og sterk merkevare.
Dennis Nilsson i Frend forklarer:
– For fysiske butikker er det ofte «location, location, location» som gjelder. Det ligger selvsagt noe i det. Men når du åpner din fysiske flaggskipbutikk på en premium adresse i Bjørvika eller Grunerløkka i Oslo, er det da dine butikkansatte som selv kjøper og monterer opp flatpakka Ikea-møbler? Eller bruker du en interiørdesigner til å skape et univers som representerer dere? Svaret er oftest det siste. Så hvis du nå bruker den samme logikken for din nettbutikk, som når vesentlig flere sluttkunder enn en fysisk butikk, hvorfor skal du da bruke en ferdig designmal eller på annet vis suboptimalisere uttrykket og designet ditt?
Fysiske butikker spiller en viktig rolle
Denne analogien resonnerer hos de fleste av våre kunder. Det er ofte ikke noe problem å innrømme at investeringsvilligheten i merkevare og design er høyere i fysisk butikk enn i digital butikk – på tross av at skalerings- og eksponeringsmulighetene er veldig forskjellige. Vi tror det har noe med digital modenhet å gjøre: at fysiske butikker har vært med oss lengre enn de digitale.
– Når det er sagt, tror vi likevel den fysiske butikken spiller en viktig rolle i kundereisen. Omnikanal er ikke bare et buzzord – for noen merkevarer er det svært viktig å la kunden bli fysisk kjent med produktet før de bestiller det, sier Dennis.
Godt samarbeid mellom utviklere og designer
Vi er utrolig stolte av å jobbe med de flinke designerne i Bielke&Yang. De tilpasser prosessen ut ifra kundens behov, de går i dybden og tydeliggjør formålet til merkevaren – for så å ta det helt ut i et design som løfter produktene og vekker sterke følelser hos sluttbrukeren. Men det er viktig å ta med i vurderingen hva slags teknologi nettbutikken din bruker i dag.
– Ikke alle teknologier gir deg fullstendig frihet innen design. Frend er eksperter på headless eCommerce- teknologi, noe som gir oss skikkelig god designfrihet, samtidig som vi gir nettbutikk-redaktørene fleksibilitet og en god redaksjonell opplevelse. Og ikke minst – skikkelig raske sider, sier Dennis.
Nedenfor har vi samlet noen bilder fra en fagkveld vi hadde med Bielke&Yang i Frends kontorer
Se foredraget Tobias og Aksel fra Bielke&Yang holdt på vårt event "teknologi og design som drivere for vekst i eCommerce".
Topp tre grunner til å investere i design av din nettbutikk:
Dere skiller dere ut! I en verden der mange andre nettbutikker bruker ferdige designmaler og ser like ut, vil dere skille dere ut – og dermed også bli lagt merke til.
Det er i nettbutikken kundene dine forventer å finne «fasiten» for informasjon om produktene dine. La dem finne denne informasjonen så enkelt som mulig.
For å bygge tillit må vi være tydelige og konsekvente i uttrykket vårt – både fysisk og digitalt. Derfor kan vi ikke ta oss råd til å suboptimalisere uttrykket og kommunikasjonen vår.