Holzweiler

700% vekst på kun to år

700% vekst på kun to år

Verktøy

  • Centra ecommerce

  • WordPress

  • Dynamics NAV

  • HubSpot CRM

  • Algolia Search

  • Cloudflare

  • Adyen Payments

  • Ingrid

  • Rule

  • Require.js

  • React.js

Resultat

  • 700% økning i omsetning på kun 2 år

  • 110% økning i omsetning kun 6 måneder etter lansering

  • Enklere administrering og mer effektive prosesser

700% vekst på kun to år

Siden 2020 har eCommerce-teamet i Frend hjulpet Holzweiler med å lykkes med global eCommerce og å skape en førsteklasses digital handle- og merkevareopplevelse. Dette er et samarbeid vi er ordentlig stolte av så langt. Og eventyret fortsetter.

Se panelsamtalen fra Frends eCom event 2024 der Kjetil i Frend prater med Andreas Holzweiler og Marius Valaker (CDO) i Holzweiler om reisen. Både Holzweiler sin suksess og samarbeidet mellom Frend og Holzweiler.

  Se video
Enorm suksess. Globale ambisjoner. 

Holzweiler er et av Nordens raskest voksende merker. Suksessen begynte i Norge og ble etter hvert internasjonal. Nå har Holzweiler blitt en merkevare med global tilstedeværelse og globale ambisjoner. Det stiller svært høye krav til design, teknologi, innhold og samarbeidspartnere. 

Vi er stolte av å ha hjulpet Holzweiler fra å nesten ikke være til stede på nett med egen nettbutikk til å ha en topp moderne nettbutikk som skaper svært gode resultater. Både når det gjelder salg, og når det gjelder merkevarebygging og historiefortelling.

‘ Frend er svært flinke teknologer som håndterer vår vekst godt. De er verdifokuserte i alt de gjør og gir oss gode og relevante råd – slik at vi får mest mulig ut av teknologien og nettbutikken. ’

Marius Valaker, Head of Digital i Holzweiler.

1. Få på plass det grunnleggende 

Da Holzweiler kom til oss i 2020 hadde de flere utfordringer med nettbutikken sin. Ut mot kunder syntes de ikke den konverterte godt nok og leverte hverken på merkevare eller brukeropplevelse. Nettbutikken føltes ikke moderne og oppdatert ut. Internt hadde de utfordringer med arbeidsflyter og det å jobbe effektivt. De slet mye med administrering av innhold og produkter. Det hele resulterte i mye tid brukt på manuelle oppgaver og dobbeltarbeid. 

Rotårsaken til utfordringene var at systemene ikke snakket godt nok sammen og at den tekniske riggen ikke var godt nok gjennomtenkt og bygget. I tillegg hadde de samarbeidsutfordringer med den tidligere leverandøren som gjorde alt vanskelig. 

I tillegg til utfordringene knyttet direkte til eCommerce hadde de en rekke andre utfordringer knyttet til kundeservice, markedsføring og andre kjerneprosesser.

Alt dette har vi hjulpet de med å løse.

2. Skap en førsteklasses global nettbutikk og merkevareopplevelse 

Etter at vi hadde fått på plass det grunnleggende og økt salget med 110% på kun 6 måneder var det klart for å ta ting til neste nivå. Målet var å skape en førsteklasses global nettbutikk og merkevareopplevelse. 

Holzweiler hadde lenge jobbet med Bielke&Yang på design og fikk de til å designe en ny nettbutikk fra bunnen av. Vi bygget komponenter og designsystemer som gjorde det enklere å jobbe både med det redaksjonelle og utviklingsmessige. 

For å bygge en global nettbutikk som kunne lokaliseres til de forskjellige markedene begynte vi også å utforske løsninger for: søk, betaling, leveringsalternativer med mer. Dette gjorde at svensker fikk betale med Swish og en tysker i Berlin fikk velge akkurat hvilken pakkeboks de ville hente pakken sin på.

Resultatet ble en helt rå, global, nettbutikk.

Full designfrihet og fleksibiltet med “headless” arkitektur 

For å muliggjøre designet til Bielke&Yang og legge til nye teknologiske løsninger fort og kostnadseffektivt har det vært helt nødvendig med “headless” arkitektur. 

Den nye løsningen er bygget på Centra ecommerce som er en moderne og fremtidsrettet “headless” (også ofte kalt komposerbar) plattform som gjør det kostnadseffektivt å koble på tredjeparts løsninger, videreutvikle frontenden, samt enkelt for Holzweiler å administrere innhold og produkter på siden. Dette senker kostnadene og øker utviklingshastigheten, som er viktig i en teknologisk verden i rask endring.

Effektiv global eCommerce krever topp moderne teknologi 

Med suksessen og de globale ambisjoner Holzweiler har, er man nesten nødt til å ta i bruk topp moderne teknologi som er laget for internasjonal eCommerce.

En viktig del av dette er lokalisering. Det innebærer å tilpasse innhold, produkter, betalingsalternativer, priser og språk til folk i Norge, men også Spania og Australia. Når det er dunjakkesesong i Norge er det jo bikinisesong i Australia.

Eksempler på ting som må på plass er da: 

  • Multivaluta

  • Multispråk

  • Løsninger som sikrer lokale betalings- og leveringsalternativer

  • Prislister 

  • Merchandising og prioritering av innhold basert på land  

  • Lager og logistikk 

  • Skatter og avgifter 

og mye mer. 

Den ene delen av dette er at det nesten ikke er mulig å få til alt dette uten en topp moderne løsning. Det andre er at det blir uforholdsmessig dyrt hvis ikke du har dette på plass. Kort sagt: hvis ikke du investerer i teknologi må du ansette veldig mange mennesker for å løse ting manuelt.

‘ Før Centra var allerede vårt lokale marked svært sterkt, men det ble raskt klart at det som var nødvendig var noe med global skalerbarhet. Vårt nye oppsett på Centra er perfekt tilpasset våre fremtidige ambisjoner. ’

Marius Valaker, Head of Digital i Holzweiler.

Ecommerce platform

Centra

Front-end technology framework

Require.js, React.js

CMS

WordPress

Payment method

Adyen Payments

Shipping method

Ingrid

Search and discovery

Algolia

CRM and marketing automation

HubSpot

Transactional email 

Rule

Et tett og godt samarbeid, selv etter lansering

En suksessfaktor i samarbeidet med Holzweiler har vært måten vi har samarbeidet på. Vi har hyppige statusmøter, workshops og direkte dialog mellom rådgivere, utviklere og eCommerce-teamet til Holzweiler. I tillegg bruker vi systemer som gjør det mulig for alle parter å ha oversikt over hva som skal gjøres, når og om ting er gjort eller ikke.  

Alt dette, og mer, fører til et bunnsolid samarbeid og gode resultater.

Resultater
  • 110% økning i omsetning kun 6 måneder etter lansering

  • 700% vekst på kun to år

  • Raskere og billigere videreutvikling

  • En perfekt balanse mellom merkevarebygging og salg

  • En topp moderne, fremtidsrettet og skalerbar nettbutikk

  • Effektiv administrering av produkter og innhold

  • Mer effektive prosesser

  • 80% økning i organisk synlighet og klikk i søkemotorer

  • Mindre avhengig av utviklerkompetanse for redaksjonelt arbeid

Bilde av person

La oss ta en prat!

Henrik Ruud

Strategisk leder

920 88 450

henrik@frend.no