MISSMAYA

MISSMAYA satser nordisk med ny identitet og Shopify nettbutikk

MISSMAYA satser nordisk med ny identitet og Shopify nettbutikk

Område

    Verktøy

    • Shopify

    • MailChimp

    Resultat

    • Et tydelig veikart

    • Landet på ny nettbutikk-arkitektur

    • Ny design- og netthandelspartner

    MISSMAYA satser nordisk med ny identitet og Shopify nettbutikk

    Seminar: Oppdag mulighetene med (og møt) Shopify i Oslo

    Har du lyst til å lære mer om Shopify og hvorfor det passer så godt for merkevarer og retailere som skal vokse?

    Meld deg på
    Satser på design og teknologi

    MISSMAYA, et raskt voksende norsk klesmerke, kom til Frend med utfordringer og behov knyttet til nettbutikken sin. De ønsket å selge mer og å bygge en sterkere merkevare.

    I partnerskap med designbyrået Barkas, skal vi skape et friskt digitalt univers som vil løfte MISSMAYA sine flotte produkter og merkevare til nye høyder.

    ‘ Jeg hadde kommet til et punkt hvor jeg ikke gledet meg til å åpne nettbutikken. Bildekvaliteten var for dårlig, vi får ikke vist frem identiteten til brandet og brukeropplevelsen er ikke bra nok.  ’

    Ritu Eskeland, Daglig leder og designer i MISSMAYA

    Fra ung moteentusiast til klesmerke-gründer

    Ritu Eskeland, designeren bak MISSMAYA, har hatt nær kontakt med motebransjen helt siden hun var en ung jente. Foreldrene drev med klær, og etter 15 år som designer for det familieeide merket Dia Dia, følte hun behov for å utforske sin kreativitet ytterligere med dristigere design som gjenspeiler hennes personlige stil. Midt i småbarnstilværelsen tok hun og broren Vikram Gupta sats og startet MISSMAYA. Et brand hvor målet var, og er, å lage feminine, elegante hverdagsklær med en ekstra touch. 

    De første kjolene hun designet fikk umiddelbar respons, og forhandlere meldte sin interesse. Siden da har MISSMAYA hatt et solid oppsving og vokst kraftig.

    MISSMAYA sitt veivalg mot digital vekst: Fra multibrand til én unik brandopplevelse

    MISSMAYA har lenge rettet fokuset mot forhandlere. Samtidig har de solgt sine kolleksjoner gjennom en multibrand-nettbutikk ved navn "Sostyle," som tilbyr et variert utvalg av produkter fra ulike merker og produsenter. Dessverre har ikke denne tilnærmingen fungert så bra som de ønsket. De opplevde utfordringer knyttet til teknologi, lagerhåndtering, wholesale løsninger og design.

    Nå har de tatt en strategisk beslutning om å satse alt på veksten av sitt eget varemerke. De kom til Frend med et ønske om å skape et digitalt univers som ikke bare øker salget på deres egen nettbutikk, men også tiltrekker flere kunder til forhandlerne for å kjøpe produkter fra MISSMAYA. 

    – Det har vært trygt og godt å selge gjennom Sostyle, men jeg har i flere år tenkt på at jeg ønsker en nettbutikk som gir en “wow” følelse. En nettbutikk som gir en bedre kjøpsprosess og bedre kundeopplevelse av brandet. I starten tenkte jeg at det virket dyrt og stort og “scary”, men ville likevel gå direkte til de som er eksperter på fashion og har gode referanser, sier Ritu Eskeland, designeren bak MISSMAYA. 

    Jeg fikk tilbud fra flere, men valgte Frend rett og slett fordi jeg fikk en følelse over at de kommer til å gi den wow-opplevelsen og “IT-faktoren” jeg drømmer om.

    Ritu Eskeland, Daglig leder og designer i MISSMAYA

    For å skape en unik merkevareopplevelse er design viktig

    Vi startet med en workshop, hvor vi snakket om nåværende utfordringer og fremtidige mål og ambisjoner. Deretter lagde vi en kravspesifikasjon, lagde et systemkart og vurderte alternative løsninger. Vi fikk også innsikt i hvordan MISSMAYA bruker dagens systemer og hvilke behov de har.

    Gjennom prosessen ble det tydelig at MISSMAYA trengte et designløft. Både hva gjelder visuell identitet og når det kommer til webdesign. Vi i Frend jobber med mange av Nordens flinkeste designbyråer og tenkte her at Barkas, folka bak blant annet Acne sitt web design, ville være en perfekt match. 

    Basert på dette anbefalte vi MISSMAYA to løsninger som svarte på behovene deres, men med noen fordeler og ulemper.

    Løsningen: En moderne nettbutikk med Shopify som balanserer salg, historiefortelling og merkevarebygging

    Løsningen ble en Shopify-nettbutikk designet av Barkas og utviklet av Frend. 

    Ritu forklarer hvorfor de valget falt på Shopify:

    – Det viktigste for oss er å få en enkel nettbutikk som vi kan administrere heller enn noe som er superavansert. Vi vil ikke måtte ringe og få veiledning hele tiden, vi vil kunne drive det selv. I tillegg var det viktig med en løsning til en ålreit pris. Valget falt på Shopify da vi ønsket å holde det relativt enkelt og ønsker en rask lansering. 

    Shopify er en enkel plattform for å lage og drive din egen nettbutikk uten at det blir altfor omfattende og komplekst. Shopify tilbyr en enkel og brukervennlig løsning der du kan legge til produkter, behandle ordrer og jobbe med innhold i nettbutikken din. Les mer her om Shopify og hva du bør tenke på i denne artikkelen: Hvordan velge riktig netthandelsplattform. 

    MISSMAYA skal i hovedsak ekspandere i Norge og andre skandinaviske land, så dette valget ble tatt vel vitende om begrensningene Shopify har, og at de kanskje må bytte teknologi i fremtiden når de ønsker å ekspandere globalt og behovene blir mer komplekse.

    ‘ Frend skjønner hvor og hva vi vil, og vi kommer fram til svarene sammen. Jeg får alltid svar med en gang jeg trenger det. Man føler at man blir sett og tatt vare på. ’

    Ritu Eskeland, Daglig leder og designer i MISSMAYA

    Barkas, MISSMAYA og Frend jobber nå med et løft på visuell identiet og webdesign der vi tilpasser en Shopify mal.

    Vi ser frem til samarbeidet videre og til at Ritu i fremtiden kan glede seg over følelsen av å åpne nettbutikken sin!

    Let's be Frends!

    Henrik Ruud

    Strategisk leder

    920 88 450

    henrik@frend.no