Vi bygger Alfa sin digitale flaggskipbutikk

Nada Bojic
Publisert:

Skomerket Alfa har valgt Frend som teknologipartner for sin internasjonale satsing.

Fra norske fjell til global aktør

Siden 1931 har norske Alfa laget kvalitetssko som har tråkket seg gjennom norsk natur. Nå er tiden inne for å ta merkevaren ut i verden, og da trengs det en skikkelig digital satsing. Sammen med designbyrået Bielke&Yang skal vi hjelpe Alfa med å bygge en ny nettbutikk som skal bli deres digitale utstillingsvindu mot verden.

– Alfa handler om mer enn bare sko. Det handler om å skape minner og opplevelser i naturen – noe som krever pålitelige produkter med lang levetid. Vårt mål er at folk skal få den samme følelsen av kvalitet, norsk tradisjon og trygghet når de møter Alfa digitalt som når de får et par sko på beina, sier salgssjef i Alfa, Hans Jørgen Kvåle.

Frend, Bielke&Yang og Alfa
‘ Når Alfa satser internasjonalt uten fysiske butikker, er en digital flaggskipbutikk avgjørende. ’

Dennis Nilsson, leder for eCommerce i Frend

Skreddersydd teknologi for den perfekte kundeopplevelsen

Målet er å skape en nettbutikk som skiller seg ut, og gi en engasjerende digital opplevelse som viser Alfa sin unike miks av norsk håndverk og moderne teknologi til kunder over hele verden.

– Nettbutikken har ofte et mye større potensiale for å nå kunder enn en fysisk butikk, så det er viktig at den ikke baseres på en ferdig designmal som ikke fullt ut representerer merkevaren. Vi skal bygge en skreddersydd løsning som virkelig viser fram det Alfa står for, forteller Dennis Nilsson, leder for eCommerce i Frend.

Den nye nettbutikken skal bygges med topp moderne teknologi som gjør den enkel å drifte og effektiv i bruk. Vi bruker Centra som eCommerce-plattform og Storyblok som headless CMS for å få en fleksibel og skalerbar løsning.

Design og teknologi hånd i hånd

I dette prosjektet får vi gleden av å samarbeide med Bielke&Yang, som skal sørge for at Alfa får et tydelig og sterkt visuelt uttrykk. Vi har tidligere jobbet sammen med Bielke&Yang på flere vellykkede prosjekter som Rauma garn, byTiMo, og Røros Tweed.

– For oss som er glade i både norske merkevarer med historie og å være ute på tur, føles det veldig bra å jobbe med Alfa, sier Morten Håvik, designer i Bielke&Yang. 

Vi i Frend er utrolig spent på dette prosjektet og ser fram til å dele mer om den nye digitale flaggskipbutikken i tiden framover.

Se opptak fra Centra Masterclass hvor Dennis og Alex fra Frend forklarer fordelene med å gå headless og hvordan en bedre redaktøropplevelse gir bedre kundeopplevelse.

  Se video

Ring en Frend

Dennis Nilsson

Leder for eCommerce

405 69 463

dennis@frend.no