Frend skiller ut og selger eCom-avdelingen for å rendyrke og vokse videre

Nada Bojic
Publisert:

Vi gleder oss til å bli enda sterkere på digital transformasjon, IT-drift, no-code utvikling, automatisering og AI.

Et mål om å bli ledende

Siden 2019 har vi alltid hatt et tydelig mål om å bli ledende på alle tjenesteområdene vi satser på. 

De siste årene har vi bygget både Frend eCom og Frend Digital til å bli ledende innenfor sine respektive områder. Begge har vokst til å bli to sterke fagmiljøer med tjenester og kunder i toppsjiktet, men også to veldig ulike konsepter med forskjellige målgrupper og behov.

På den ene siden fronter vi digitale flaggskipsbutikker for flere av Norges fremste merkevarer. På den andre siden digital transformasjon, IT-driftstjenester, no-code app-utvikling, automatisering og AI-løsninger. Det har gjort det krevende å utvikle begge under samme navn og selskap.

– Vi har stilt oss spørsmålet hvordan vi kan skape best mulig fart, fokus og verdi både for våre ansatte og kunder. Svaret har blitt tydelig: vi må spisse konseptene og la hvert miljø utvikle seg på egne premisser, sier strategisk leder Henrik Ruud.

Four men smiling in a modern lounge with large windows, surrounded by plants and colorful furniture.
Ledelsen i Frend Digital, Henrik Ruud, Håkon Røsten, Magnus Holm og Martin Bjørnstad

Hva betyr dette?

Da Try Dig tok kontakt med et ønske om å bli ledende på e-handel i Norden, ble vi nysgjerrige. eCom-avdelingen passet perfekt inn i deres ambisjoner og planer. Folka, Frends unike teknologi, kunder og kultur var noe som ville sette ordentlig fart på deres satsning.

– Vi tok et vanskelig valget og besluttet å selge eCom-avdelingen vår til Try Dig. Dette gir eCom tilgang til større ressurser og flere spennende muligheter, samtidig som Frend Digital får rendyrket fokuset på de områdene vi er aller sterkest på, nemlig digitalisering, IT-drift, no-code, digital arbeidsplass og AI, forteller Henrik.

Fokus, fart og verdi

Henrik understreker at dette er utelukkende positivt for Frend Digital sine kunder, som nå kan forvente et enda mer dedikert team og rendyrket fokus.

– Vi kommer til å gire opp og og rendyrke fokuset vårt i hele organisasjonen. Det betyr enda mer fokus på å oppnå ambisjonen om å være ledende innenfor digitalisering, digital arbeidsplass og transformasjon – og et sterkere fundament for videre vekst, sier Henrik.

For kundene av Frend eCom betyr salget minimal endring i hverdagen, da hele teamet følger med over til Try Dig. På den positive siden får kundene tilgang på et enda større fagmiljø og flere tjenester under samme tak.

– Det blir selvfølgelig litt vemodig å se et fantastisk team, kunder og en kultur vi har bygget opp, forlate oss. Men når alt kommer til alt, er jeg trygg på at dette er riktig både for eCom, kundene og Frend Digital, avslutter Henrik.

Nå gleder vi oss til å satse videre på det fantastiske vi har bygget i Frend Digital og lansere en rekke spennende produkter, tjenester og satsninger i tiden fremover.

Ring en Frend

Henrik Ruud

Strategisk leder

920 88 450

henrik@frend.no