Norsk takst, bransjeorganisasjonen for landets takstforetak, sto overfor en utfordring mange organisasjoner kjenner seg igjen i: et økende volum av henvendelser fra kunder på nettsiden.
Skreddersydde AI Bots for takstbransjen
Skreddersydde AI Bots for takstbransjen
Verktøy
Skreddersydde AI løsninger
Resultat
Effektivisert og automatisert medlemsdialog
Bedre brukeropplevelser
Enklere å få nye medlemmer
Behovet for effektiv håndtering av disse henvendelsene ble raskt en prioritet. De valgte derfor å få hjelp av oss i Frend for å utvikle flere mindre chatbot-prosjekter.
‘ Vi ønsket å være tidlig ute med bruk av ny teknologi, og utvikling av AI-baserte tjenester viste seg å være både enklere og raskere enn først antatt. ’
Catharina Kruse, Markedssjef i Norsk takst
Ønsket at kundene skulle oppleve bedre tjenester
Norsk takst jobber for økt anvendelse av kvalifiserte, pålitelige og objektive takstfolk innen alle former for taksering. De har mange medlemmer, og har brukt mye tid på medlemsdialog da alle henvendelser tar tid. Raske og enkle svar var noe som var etterlengtet.
Catharina Kruse, Markedssjef i Norsk takst, forklarer hvorfor de valgte å prioritere AI-teknologi:
- Vi hadde som mål å forbedre kundenes opplevelse av nettsiden og tjenestene våre, samtidig som vi ønsket å levere moderne teknologiske løsninger og automatisere kundedialogen. Vårt fokus var også å gjøre det enklere for nye medlemmer å bli en del av fellesskapet. I tillegg ønsket vi å introdusere nye interne kanaler med faglig preg for våre takstforetak. Dette ville gi medlemmene muligheten til å finne svar på spørsmål på en mer effektiv måte, i stedet for å søke på nettet og risikere å finne irrelevant eller dårlig informasjon.
Løsningen: Tre skreddersydde, AI-drevne (chat)bots
Frend Digital hjelper bedrifter å integrere AI-teknologi for å øke effektivitet og produktivitet. Vi skreddersyr løsninger som møter kundens spesifikke utfordringer og forventninger.
1. Norsk takst AI Chatbot: Denne kundeserviceboten er utviklet for å håndtere generelle henvendelser på nettsiden til Norsk Takst. Den er for forbrukere, potensielle nye medlemmer og andre som er interesserte i takstbransjen. Integrert med Norsk Taksts eksisterende innhold på nettsiden og dokumentasjon lagret i Microsoft 365, tilbyr den raske og nøyaktige svar på spørsmål om medlemsskap, kontaktinformasjon, og mer.
2. Lov- og Forskriftsboten: En mer avansert AI-løsning for Norsk Taksts medlemmer. Plassert på medlemssiden, gir denne spesialiserte boten veiledning i taksering, lover og regler, og bidrar til en mer effektiv supportprosess.
3. EVS-boten: EVS-boten gir medlemmer mulighet til å stille spørsmål som direkte omhandler kravene i dokumentet EVS (The European Valuation Standards). Så vidt Norsk takst vet, er det den eneste organisasjonen i Europa som har gjort dette, og de håper det kan være et nyttig verktøy for å klare å jobbe i tråd med det europeiske regelverket. Boten tar oppgaven med å oversette fra engelsk til norsk, og samtidig henviser til hvor i standarden boten har hentet informasjonen.
Mange fordeler med skreddersydde AI Bots
Sånne skreddersydde AI Bots, som vi laget spesielt for Norsk takst, har ferdigheter og kunnskap som er målrettet mot spesifikke områder. Fordelene er mange:
Botene blir mer effektive og treffsikre innenfor det de er laget for.
Brukerne opplever en tilpasset, relevant og smart brukeropplevelse.
Fordi de er skapt for konkrete oppgaver, kjører de gjennom dem med høy effektivitet og presisjon, som kan spare tid og øke produktiviteten.
Implementeringen kan være en enkel og rask prosess, siden utviklingen fokuserer på et begrenset sett av ferdigheter og kunnskap.
Botene kan enkelt oppdateres og forbedres over tid for å holde tritt med endrede behov, teknologiske framsteg, og forretningskrav.
‘ Jeg må si at alle i Frend er veldig sympatiske og løsningsorienterte. Samarbeidet har vært problemfritt, og det er hyggelige folk som har høy kompetanse. ’
Catharina Kruse, Markedssjef i Norsk takst
Resultater på sikt: Økt effektivitet og fornøydhet
Vi ser at implementeringen av disse AI-løsningene vil bidra i arbeidet med å gi økt produktivitet og raskere svar på kundehenvendelser, og kan på sikt føre til kostnadsbesparelser, og økt tilfredshet blant kunder og medlemmer. Det vil også redusere arbeidsbelastningen på Norsk Takst sitt supportteam.
Botene er under trening, men gir allerede gode svar. Etter hvert som de lærer om kundene sine spørsmål, vil Norsk takst kunne utvide kunnskapsområdet og tilføre flere forskrifter og muligheter.
Norsk takst setter også opp webinarer for sine medlemmer hvor de lærer dem hvordan og hva de kan bruke botene til.
-Nå skal vi trene våre skreddersydde AI Bots til å gi gode brukeropplevelser, samtidig som det effektiviserer vår dialog med kundene. Vi er godt fornøyde med tjenestene og vil helt klart framover også se på ytterligere muligheter med ny teknologi, avslutter Catharina.
Vi synes det er utrolig kult at Norsk takst er proaktive og har stor vilje til å omfavne ny teknologi. Det har vært en glede for oss å hjelpe dem på denne spennende reisen!