I løpet av ett år har mediebyrået Atyp transformert sin digitale arbeidshverdag. Med Frend som partner har de gått fra fragmenterte systemer til sømløs samhandling, og økt kapasiteten med nærmere 40 prosent.
Fra kaos til kontroll: Atyp øker kapasiteten med nærmere 40%
Fra kaos til kontroll: Atyp øker kapasiteten med nærmere 40%
Verktøy
Microsoft 365
Sharepoint
Teams
Copilot
ChatGPT
Midjourney
Resultat
Nærmere 40 % økt kapasitet - uten å ansette flere
Mindre tid brukt på leting og avklaringer
Sømløs samhandling i Teams og Microsoft 365
Effektivisert arbeidsdag og bedre arbeidsflyt
Bedre tilgangsstyring og sikkerhet
Én samlet og moderne arbeidsmetode

For et år siden brukte ansatte i Atyp timer på å lete etter filer, e-poster og informasjon spredt over ulike systemer. I dag har det Oslo-baserte byrået en strukturert digital arbeidsplass hvor alt henger sammen.
– Før vi startet dette prosjektet, var jeg redd for at vi skulle bli løpt fra av den teknologiske utviklingen. Nå, bare ett år senere, føler jeg vi er et topp moderne og fremtidsrettet reklame- og mediebyrå, forteller Hågen Pettersen, byråleder i Atyp.
‘ Ansatte opplever dette som en konkret digital revolusjonering i måten å jobbe på. ’
Hågen Pettersen, byråleder i Atyp
Fragmentert hverdag hemmet kreativiteten
Atyp er et hybridbyrå som kombinerer reklameproduksjon med medierådgivning. Med 30 ansatte fordelt på ulike fagområder hadde de over tid bygget opp et lappeteppe av digitale løsninger.
Utfordringene gikk utover effektiviteten:
Ingen hub for samhandling
Timer brukt på å lete etter filer og e-poster
Kommunikasjon spredt over SMS, Messenger, Teams og telefon
Fysisk server uten søkemuligheter
Lav IT-sikkerhet og manglende backup
365-huset: Rammeverket som skaper struktur
Frend startet med en grundig kartlegging av Atyp sine arbeidsprosesser og behov. Victoria Simonsen, senior rådgiver og prosjektleder hos Frend, forklarer tilnærmingen:
– Da Atyp kom til Frend, hadde de store ambisjoner om å ta i bruk generativ AI og Copilot i hverdagen sin. Vi så at de hadde litt andre ting vi burde ta tak i først, så vi tok et steg tilbake og la en plan basert på "365 Huset", vår beste praksis for Microsoft 365.
I 365-huset består grunnmuren av arkitektur og så sikkerhet, etterfulgt av samhandling og informasjonsflyt, før man bygger videre med AI og automatisering.
– Vi tilrettela for god opplæring i de ulike verktøyene, flyttet alle dokumenter over fra filserver til sky, og ga gode retningslinjer for samhandling på tvers av fagområdene. Alt dette var for å legge grunnlaget for bruken av AI, forteller Victoria.

365 Huset
365 Huset beskriver rotårsakene til typiske utfordringer og beste praksis for moderne samhandling og produktivitet i Microsoft 365.
→ Se video om 365 Huset



‘ Jeg var livredd for at vi ble løpt fra teknologisk. Nå henger vi med på utviklingen og er klare for det som kommer. ’
Hågen Pettersen, byråleder i Atyp
Skreddersydd hybridløsning med én helhetlig partner
For å tilpasse løsningen til Atyp sine behov valgte Frend en hybrid tilnærming: tunge produksjonsfiler ligger fortsatt lokalt, mens alt annet er flyttet til Microsoft 365. Det gir rask tilgang uansett hvor man jobber, uten at kreativ prosess og produksjonstempo blir bremset.
– Dette var avgjørende for at alle fagområder skulle kunne jobbe effektivt, forteller Victoria.
Som teknologipartner håndterer Frend nå hele riggen.
– Frend forstår hele vår business. Det blir ikke fragmentert, det blir en helhet. De er vår teknologiske samarbeidspartner på alt fra drift til AI, sier Hågen.
Prosjektet de internt kalte "Atyp 2.0" omfatter nå:
Microsoft 365 og skyinfrastruktur
Drift og support
AI-implementering
Løpende rådgivning
‘ Frend har vært en god og stødig partner og gjort hverdagen vår enklere og mer strømlinjeformet. ’
Lars Sæhli Karlsen, Leder produksjon og digital utvikling i Atyp
AI-kompetanse for hele organisasjonen
Da grunnmuren i Microsoft 365 var på plass, kunne Atyp ta neste steg; å utforske mulighetene med generativ AI. Frend kartla hvor AI kunne gi størst effekt i byrået sine arbeidsprosesser, og gjennomførte kurs i verktøy som Copilot, GPT og Midjourney for hele organisasjonen.
– Vi ville at de skulle forstå teknologien, ikke bare bruke den. Derfor lærte vi dem å lage egne GPT-assistenter. I dag har Atyp laget over 40 slike. Det er utrolig kult å se, sier Arthur Nesse, AI-rådgiver i Frend.
Disse assistentene brukes til alt fra idéutvikling og innholdsproduksjon til effektivisering av repeterende oppgaver, og bidrar til raskere leveranser og mer tid til kjerneoppgaver.
Resultater
- ▪
Nærmere 40 % økt kapasitet - uten å ansette flere
- ▪
Mindre tid brukt på leting og avklaringer
- ▪
Sømløs samhandling i Teams og Microsoft 365
- ▪
Effektivisert arbeidsdag og bedre arbeidsflyt
- ▪
Bedre tilgangsstyring og sikkerhet
- ▪
Én samlet og moderne arbeidsmetode

Panelsamtale: Atyp og Lovisenberg deler erfaringer
Torbjørn og Hågen deler sine erfaringer etter å ha tatt sine virksomheter fra kaos til kontroll i SharePoint og Teams.
→ Se videoVil dere lykkes med Microsoft 365 og AI?
Besøk vår tjenesteside og les om hvordan vi jobber med Microsoft 365 fra A til Å.
Les også hvordan vi kan hjelpe dere å skape verdi med AI.
