SG Armaturen

AI som nøkkelbrikke i digital transformasjon

AI som nøkkelbrikke i digital transformasjon

Verktøy

  • Microsoft Azure

Resultat

  • Frigjør tid til verdiskapende arbeid

  • Øker hastigheten på internasjonal skalering

  • Leverer mer relevante tjenester til markedet

  • Forbedrer kundeopplevelsen

  • Reduserer kostnader

  • Styrker merkevaren

  • Effektiviserer oversettelser

SG Armaturen er inne i en stor digital transformasjon. For å jobbe smartere og bruke mer tid hos kundene, har de utviklet en AI-assistent i samarbeid med Emerge og Frend.

‘ Vi valgte Frend som teknologipartner fordi de er blant de få i det norske markedet som tar denne teknologien på alvor. De har en lettbent modell som gjør samarbeidet både effektivt og givende. ’

Håkon Wik Heltne, partner i Emerge

Fra manuelt søk til svar fra AI på sekunder

SG Armaturen har over 3500 produkter og de opererer i 10 markeder. Da kan det være tidkrevende å finne riktig informasjon. Samtidig er det viktigste for de ansatte å være ute hos kundene, og ikke lete i systemer. AI-assistenten gir dem raske og presise svar, sånn at de kan bruke mer tid der det virkelig betyr noe.

I stedet for å lete eller tenke på riktige søkeord, kan de ansatte nå bare stille spørsmål som de ville gjort naturlig, og få relevante svar på sekunder. Det betyr mer tid til kundene og mindre tid på unødvendig leting.

Verdiskapning i alle ledd

SG Armaturen ser på AI-assistenten som en viktig del av sin digitale transformasjon fordi den berører alle, gir konkrete gevinster og gjør det tydelig at teknologi har stor verdi.

Med AI-assistenten kan SG Armaturen vokse globalt uten å ansette flere, noe som kan spare selskapet for millioner hvert år. Den gjør også merkevaren sterkere ved å levere mer relevante tjenester, både i Norge og internasjonalt. Med raskere tilgang til ekspertise blir kundeopplevelsen bedre, og SG blir enda mer konkurransedyktig i nye markeder.

I dag er SG førstevalget for 48 % av norske elektrikere. AI-assistenten kan styrke denne posisjonen enda mer, spesielt utenfor Norge. I tillegg kan automatisert oversettelse kutte eksterne kostnader med flere hundre tusen kroner i året.

Resultater

  • Frigjør tid til verdiskapende arbeid

  • Øker hastigheten på internasjonal skalering

  • Leverer mer relevante tjenester til markedet

  • Forbedrer kundeopplevelsen

  • Reduserer kostnader

  • Styrker merkevaren

  • Effektiviserer oversettelser

‘ Den største gevinsten for oss er at vi får bruke mer tid ute hos kundene våre, skape mer tillit og bygge sterkere relasjoner. ’

Petter Hansen, KAM prosjekt i SG Armaturen

Neste steg

SG Armaturen har til nå lansert AI-assistenten i en mindre testgruppe internt. Nå skal de teste løsningen i flere markeder for å samle inn erfaringer og tilbakemeldinger internt, før den rulles ut til kunder. På sikt vil assistenten bli et verdifullt verktøy både internt og eksternt, med enda flere funksjoner og integrasjoner.

– AI-teknologien kan tas i mange retninger, og her har det vært veldig bra å ha Frend som en partner. De vet godt hva som er mulig og klarer å guide SG til hvordan de raskt kan komme i mål med ulike initiativer, sier Håkon.

Vi ser frem til reisen videre og til å videreutvikle løsningen sammen med Emerge og SG Armaturen. Mulighetene er store, og vi gleder oss til å skape enda mer verdi i tiden som kommer!

Om SG Armaturen
Om Emerge

Ser dere også muligheter for å effektivisere med AI?

Besøk vår tjenesteside om AI eller forespør en Frendly Workshop for en skreddersydd gjennomgang.

Ring en Frend

Magnus Mysen Holm

Leder for Digital Workplace

913 97 895

magnus@frend.no