BLÆST satser internasjonalt med en ny, headless nettbutikk bygget for vekst. På få måneder har de skapt en digital flaggskipbutikk, doblet omsetningen, økt AOV med 42 % og selger nå nesten alt til fullpris.
Doblet omsetning og 42 % økning i ordrestørrelse på rekordtid
Doblet omsetning og 42 % økning i ordrestørrelse på rekordtid
Verktøy
Centra
Storyblok
React
Next,js
Frend Front
Rule
Hubspot
Adyen
Ingrid
Depict.ai
Resultat
Doblet omsetningen
Økt ordrestørrelse (AOV) med 42 %
Selger nesten alt til fullpris
Lansert en fleksibel nettbutikk med full designfrihet, klar for internasjonal vekst.

Ble holdt tilbake av teknologien
Til tross for at BLÆST er en ung norsk merkevare, hadde de allerede høy etterspørsel i internasjonale markeder som Sør-Korea. Men den gamle plattformen gjorde det krevende å vokse videre. De trengte en løsning som kunne støtte ekspansjon, og gi full kontroll over merkevareopplevelsen på tvers av markeder.
Etter en grundig pitchrunde med både norske og internasjonale byråer, valgte de Frend som eCommerce-partner.
– Vi trengte en løsning som kunne bære merkevaren vår internasjonalt. Frend kjenner bransjen, og vet hva som skal til for å lykkes ute, sier Sandra Thor Nordheim, tidligere Head of Marketing & Communication i BLÆST.
– BLÆST er en unik merkevare med god traction og enormt potensial internasjonalt med sin tilknytning til gorpcore-trenden. Det har vært en stor glede å hjelpe dem med å realisere ambisjonene sine, sier Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend.
‘ Frend hadde den rette kombinasjonen av tech og merkevareforståelse. ’
Sandra Thor Nordheim, tidligere Head of Marketing & Communication i BLÆST
Teknologi som muliggjør premiumopplevelse
Den nye nettbutikken er bygget etter beste praksis for moderne eCommerce.
Vi har levert en headless løsning bygget med Centra som eCommerce-motor, Storyblok som CMS og Frend Front med React og Next.js i front. Med integrasjoner som Adyen og Ingrid får BLÆST en sømløs checkout- og logistikkløsning. Resultatet er en fleksibel, skalerbar plattform med full designfrihet, rigget for internasjonal vekst.
– Jeg er mest stolt over merkevareopplevelsen vi har klart å skape på nett. Det er en ordentlig flaggskipsbutikk i BLÆST sitt gorpcore-univers, sier Dennis.
I tillegg har jobber vi nå med å integrere Depict.ai for AI-drevet merchandising og smartere produktanbefalinger, som gir en mer personlig handleopplevelse.

Frend Front er vår egen “akselerator” som lar oss lage raskere, billigere og bedre nettbutikker bygget på headless teknologi.
→ Les mer om Frend Front herSamspill mellom tech, design og strategi
Det som virkelig har gjort prosjektet vellykket, er at BLÆST har jobbet helhetlig og smart med de viktigste pilarene i eCommerce: teknologi, design og merkevare, markedsføring og forretningsstrategi. Innsikten fra rebrand-prosessen har gitt dem en dypere forståelse av målgruppen, og gjort det mulig å løfte både pris og posisjonering, helt uten rabatter.
– Når tech, design og marketing spiller på lag, skjer det ting. Og det har det virkelig gjort her, sier Dennis.
Designet er utviklet av Neue, mens Frend har stått for hele den tekniske implementeringen. Resultatet er ikke bare kommersielt sterkt, det er også visuelt anerkjent. BLÆST vant nylig gull i Visuelt-prisen 2025 i kategorien "digitalt design".
Resultater
- ▪
Doblet omsetningen sammenlignet med samme periode året før
- ▪
Økt AOV med 42 % – fra 2.400 kr til 3.400 kr på ett år
- ▪
Gått fra 50 % rabatt til nesten alt solgt til fullpris
- ▪
Oppnådd kraftig vekst måned for måned etter lansering høsten 2024
- ▪
Fått sterke resultater i brand tracker
- ▪
Lansert en fremtidsrettet, fleksibel og skalerbar nettbutikk
- ▪
Effektivisert administrering av produkter og innhold

Om kunden
BLÆST er et norsk yttertøysmerke fra Ålesund som kombinerer funksjonelle materialer med moderne design. Med røtter i det vestlandske klimaet lager de klær som tåler vær, uten å gå på kompromiss med stil. Merket henter inspirasjon fra friluftsliv og urban kultur, og har blitt en del av den internasjonale gorpcore-trenden.

Headless vs. headed: 10 innsikter
Når lønner det seg å gå headless, og hva krever det egentlig? Frend, Holzweiler og Varsity deler erfaringer og innsikt på Frends eCom Event 2025.
→ Se video