Varsity Headwear

På vei mot internasjonal suksess: fra Fiat til Ferrari

På vei mot internasjonal suksess: fra Fiat til Ferrari

Område

    Verktøy

    • Centra eCommerce

    • Storyblok

    • Frend Storefront

    • Frend Factory

    • React, Next.js

    • Adyen Payments

    • Webshipper

    • Klaviyo

    Resultat

    • En topp moderne, fremtidsrettet og skalerbar nettbutikk

    • 500% økning i sidehastighet

    • 100/100 på Google PageSpeed, SEO og tilgjengelighet

    • Forbedret kundeopplevelse

    På vei mot internasjonal suksess: fra Fiat til Ferrari

    I løpet av de siste 10 årene har Varsity Headwear opplevd jevn og stabil vekst, samtidig som de har passet nøye på å bevare sin unike merkevare.
    Varsity går nå inn i en ny fase; internasjonal skalering.

    For å klare dette, har Varsity valgt Frend som sin partner, med mål om å skape en nettbutikk som er skalerbar, rask og feilfri, samt effektiv å drifte og videreutvikle.

    Lynrask nettside

    Fordi lynraske nettsider er en nøkkel til økt konvertering og bedre merkevareopplevelser, satt vi oss et mål om å oppnå toppscore på Google PageSpeed.

    Takket være teknologien vi har brukt i prosjektet (Storyblok, Frend Front, React og Next.js), har lastetiden gått fra 10 sekunder til noen få millisekunder. Sidehastigheten har økt med hele 500%!

    Nettbutikken scorer nå nesten 100/100 på Google PageSpeed, i tillegg til toppkarakterer innen SEO og tilgjengelighet.

    ‘ Vi har økt hastigheten fra en Google PageSpeed-score på 15-20 til å nærme oss 100. Det er første gang jeg har sett noe slikt i løpet av karrieren min. ’

    Scott Kircher, Head of eCommerce i Varsity Headwear

    Men hvorfor er det så viktig med en lynrask nettside?

    Selv den minste forbedringen av lastetiden kan ha betydelige positive effekter på forretningsresultatene for merkevarer, slik Deloitte påpeker i sin studie "Milliseconds makes millions".

    Raskere nettsider forbedrer ikke bare brukeropplevelsen og øker konverteringsraten, men øker også synligheten i søkeresultatene noe som er spesielt viktig på mobil. Dette bidrar til å styrke merkevaren og fører som regel til økt trafikk og økt konverteringsrate.

    ‘ Vi har tatt en gammel Fiat og gjort den om til en Ferrari. ’

    Scott Kircher, Head of eCommerce i Varsity Headwear

    En digital blindvei

    Med en monolittisk nettbutikk basert på Magento 2, stod Varsity Headwear overfor store utfordringer når det gjaldt å skalere virksomheten globalt.

    Nettstedet hadde blitt en digital labyrint på grunn av for mange tilpasninger. Det monolittiske oppsettet skapte mange utfordringer:

    • Det tok for lang tid å gjøre endringer

    • Oppgraderinger var vanskelige å gjennomføre

    • Utdatert teknologi og betalingssystemer

    • Krevende å nå nye markeder

    • Veldig treg nettside - som også ga mange klager fra brukere

    Stilt overfor dette dilemmaet, tok Varsity Headwear et avgjørende valg: de bestemte seg for å endre kurs. I stedet for å pusse opp den eksisterende løsningen, valgte de å gå for en headless tilnærming til e-handelsteknologi. Scott forklarer på en enklere måte: 

    – Vi hadde bygget et hus og tilpasset det så mye at dørene var låst. Målet var å åpne opp og sikre at vi hadde et åpent hjem. I stedet for å måtte endre hele huset for å legge til et ekstra rom, er vi nå i stand til å bygge et gjestehus i stedet.

    Headless med Centra

    Ved å velge Frend som teknologipartner og implementere Centra som eCommerce-motor og Storyblok som headless CMS, kan Varsity Headwear nå splitte designet fra innholdet og ha en nettbutikk som er enkel å tilpasse og som kan håndtere ulike forretningsbehov på en smidig måte. 

    Scott forklarer hvorfor de valgte å jobbe med Frend:

    Vi valgte å samarbeide med Frend på grunn av deres ekspertise innen frontend-utvikling og deres evne til å samarbeide med plattformen vi valgte, Centra. Den gode servicen vi har fått fra Frend så langt, og forhåpentligvis også i fremtiden, betyr at vi kan levere raskt for våre kunder og for vår evne til å vokse.

    Men hvorfor valgte de så Centra? Før Scott bestemte seg, gjennomførte han grundig research. Han forklarer hvorfor han valgte Centra fremfor alternativer som Shopify Plus eller andre løsninger: 

    – Centra ble vår foretrukne løsning fordi det lar oss håndtere globale markeder og flerkanalsoperasjoner enkelt. Selv om det ikke har så mange integrasjoner, er funksjonene veldig pålitelige. Ved å velge en "headless" løsning, har vi masse valgfrihet når det gjelder CMS, frontend og integrasjoner.

    Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend, er stolt over å bli valgt som teknologipartner:

    – Scott er en bransjelegende med lang erfaring innen internasjonal eCommerce hos store europeiske merkevarer. Hans valg av Frend som teknologipartner er en stor anerkjennelse og bekreftelse på vår tekniske kompetanse.

    Den tekniske løsningen:
    • Centra som eCommerce-motor

    • Storyblok som CMS (Content Management System)

    • En helt ny frontend bygget på React og Next.js. Frend Storefront-rammeverket vårt er brukt som utgangspunkt for hele frontenden

    • Frend Factory fungerer som en synkroniseringstjeneste mellom de forskjellige systemene og verktøyene

    • I tillegg har vi integrert med en rekke andre forretningsapplikasjoner

    ‘ Den største utfordringen var å levere et stort headless prosjekt innenfor en veldig kort tidsramme. Med hjelp av Frend Front som gir oss en ferdig komponentbase, så klarte vi det.  ’

    Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend

    Vår egen “akselerator” for rask implementering av moderne og robuste nettbutikker. Frend Front gjør prosjektene våre mer kostnadseffektive ved å tilby ferdige grunnkomponenter for vanlige nettbutikkfunksjoner.

      Les mer om Frend Front her
    Rigget for å lykkes internasjonalt

    Sammen med byrået NoA Ignite Sweden, som har stått for designet av nettsiden, har vi skapt en robust og skalerbar plattform, som ikke bare oppfyller dagens behov, men som også er rustet til å møte fremtidige utfordringer. 

    Med den nye nettsiden har Varsity Headwear nå et solid grunnlag for å vokse og lykkes internasjonalt.

    – Vi er sykt stolte over hva vi har fått til. Teamet har lagt ned en formidabel jobb i å levere det på rekordtid, så vi kunne ikke vært mer fornøyde, sier Dennis.

    Scott forteller om samarbeidet:

    – Det at vi kan samarbeide direkte med utviklere som ikke bare forstår hva vi prøver å oppnå, men også hvorfor vi prøver å oppnå det, fører til mye mindre friksjon i utviklingen. Resultatene så langt er “next level”. Vi er veldig fornøyde.

    ‘ Å jobbe med Frend har vært svært profesjonelt. Støtten fra Dennis og utviklerne har vært førsteklasses. ’

    Scott Kircher, Head of eCommerce i Varsity Headwear

    Resultater
    • En topp moderne, fremtidsrettet og skalerbar nettbutikk

    • Forbedret kundeopplevelse

    • 100/100 på Google PageSpeed, SEO og tilgjengelighet

    Om kunden:

    Varsity Headwear, et norsk merke grunnlagt av de visjonære brødrene Alexander og Sebastian, er eksperter på capser. Merket markerte sitt 10-års jubileum i november 2023. Brødrene startet merket i Oslo etter å ha slitt med å finne en baseball-caps av høy kvalitet og riktig passform. Visjonen fra start var å lage den perfekte capsen. Ved å fokusere på materialer og passform, har de skapt estetisk tiltalende og funksjonelle capser som har blitt populære over hele verden. 

    La oss ta en prat!

    Dennis Nilsson

    Leder for eCommerce

    405 69 463

    dennis@frend.no